Tuesday, June 16, 2009

Tok Guru Nik Aziz Bermuqabalah Dengan Lee Kuan Yew


Kadang-kadang saya agak pelik dan hairan dengan sikap dan pandangan Tok Guru Nik Aziz akhir-akhir ini. Beliau kelihatan tidak begitu konsisten dengan pandangannya. Pengamatannya tidak setajam dulu. Pembacaan politiknya semakin mendatar. Kritikannya semakin terbabas. Beliau seperti hilang kawalan. Sedih melihat Tok Guru hari ini tidak sama dengan Tok Guru dahulu.

Tidakkah Tok Guru sedar siapakah sebenarnya Lee Kuan Yew. Tidakkah Tok Guru membaca sejarah, apa yang telah Lee Kuan Yew lakukan terhadap umat Islam di Singapura? Tidakkah pembantu-pembantu Tok Guru menceritakan kepada Tok Guru tentang nasib umat Islam di Singapura kesan daripada dasar pemerintahan Lee Kuan Yew.

Sedih melihat umat Islam di Singapura. Seolah-olah dilakukan "ethnic cleansing" terhadap mereka. Orang Islam dipinggirkan. Hak mereka diabaikan. Suara mereka ditumpulkan. Mereka dianak tirikan. Mereka tidak berpeluang berpolitik secara sama rata. Kelibat mereka tidak dibenarkan memegang jawatan-jawatan penting dalam kerajaan. Pergerakan mereka sentiasa dipantau.

Akhirnya cara hidup kebanyakan umat Islam Singapura tidak ada bezanya dengan kaum dan penganut agama lain. Itulah hasil kerja keras dan dasar pemerintahan Lee Kuan Yew yang ingin melihat umat Islam di sana hidup mengikut acuan mereka. Tidak keterlaluan jika kita labelkan Lee Kuan Yew sebagai agen yahudi/zionis di Asia Tenggara yang sentiasa memantau pergerakan gerakan Islan di rantau ini. Lee Kuan Yew juga menyokong secara terbuka kerajaan Israel/Yahudi di Palestin dan beliau sentiasa memberi sokongan ke atas tindakan kejam tentera Israel ke atas umat Islam di sana.

Kalaulah orang yang terang-terang menentang Islam dan menyokong Yahudi sebegini boleh dialu-alukan oleh Tok Guru Nik Aziz (sehingga sanggup menunjukkan isyarat tanda "bagus"), kenapa sikap yang sama tidak boleh dipakai ke atas UMNO? Kalaulah dengan Lee Kuan Yew Tok Guru boleh bermuqabalah, kenapa kalau dengan UMNO, sebut pun dah macam berdosa? Kenapa Tok Guru tak tunggu Lee Kuan Yew mengubah dasarnya kepada Islam dulu baru boleh jumpa?

Beringatlah wahai Tok Guruku...janganlah sampai kebencian terhadap sesuatu kaum/kumpulan itu menyebabkan Tok Guru menggadaikan prinsip ukhuwwah dan mahabbah sesama jamaah dan menutup pintu dakwah kepada hamba-hamba Allah yang memerlukannya.

_

3 comments:

Ngah Ahmad said...

Salam saudar, bila saya baca nukilan dan penulisan saudara...saya tidak ape nk dicakapkan..dan tidak jua mnyebelahi siapa2... saya pon tidak pasti akan hal tuju perjuangan pas sekarang berikutan hal yang mkin menjadi2 sekrang..kepincngan jemaah dalam parti telah nmpk hingga umno rasa bermegah dengan apa yang berlaku dalam parti. psl lee kuan yuew...ade btol ape yang sudara ckpkan..saya setuju dengan itu... dari dulu hingga skrg saya ttp kagum dgn smngat tuan guru..mgkin ade sesuatu yang tuan guru nk sampikan pada pimpinan skrg...agknyalah... ape2 pon sama2 doakan agr pas kembali pulih..wassalam

sembang haroki said...

payah sangat ke nak tutup mulut tgna? spt yang pernah dikata azizi hj abdullah "lebih baik TGNA tutup mulut"

sembang haroki said...

brader anwar yang pernah mengkhianati perjuangan Islam dan dimaklumi umum rapat dengan tokoh2 besar yahudi pun TGNA boleh canangkan sebagai PM?