Tuesday, June 2, 2009

Kenapa Husam Tidak Layak Untuk Jawatan Timbalan Presiden PAS?

8. Husam Pemecahbelah Parti


Pertandingan merebut jawatan dalam PAS sepatutnya menjadi pertandingan antara adik beradik dan dibuat dalam suasana mahabbah dan ukhuwwah. Itulah yang diajar sekian lama kepada ahli-ahli PAS.


Tetapi kali ini nampak ketara perbezaan suasana yang kita alami. Husam sedari awal pengumuman untuk bertanding telah membawa budaya asing ke dalam PAS. Tidak pernah berlaku dalam sejarah PAS pengumuman untuk bertanding dibuat di hadapan para wartawan melalui sidang akhbar. Itu budaya UMNO, itu budaya Shafie Afdal, itu budaya Zahid Hamidi dan sekarang telah menjadi budaya Husam dan Mahfuz.


Dan yang lebih menyedihkan dalam sidang akhbar tersebut beliau seolah-olah telah melancarkan serangan peribadi terhadap Ust Nasharudin. Beliau dengan selamba memfitnah yang Ust Nasa “too liberal” dengan UMNO dan “unacceptable”.


Sepatutnya kalau Husam betul-betul ingin menjaga semangat ukhuwwah dan mahabbah sesama ahli jamaah, beliau tidak perlu melakukan serangan peribadi terhadap lawannya. Cukup sekadar beliau menyatakan visi dan misinya kalau beliau dipilih menjadi Timbalan Presiden, nescaya ahli dan perwakilan akan memahaminya.


Dan selepas itu di dalam mana-mana majlis kempen samada tertutup atau terbuka (yang juga menjadi budaya baru dalam PAS), beliau tidak pernah jemu menyebut dan memfitnah bahawa Ust Nasharudin akan membawa PAS kepada UMNO. Pastinya ahli dan perwakilan yang menyokong Ust Nasharudin akan terluka dan marah dan tak akan berdiam diri. Dan pastinya perbuatan tersebut akan memecahbelahkan saf jamaah.


Dan yang paling menyedihkan lagi, saya mendengar bahawa dalam Mesyuarat Dewan Harian PAS Kelantan pada hari ini (02/06/09), Husam terang-terang menyebut sekiranya beliau terpilih menjadi Timbalan Presiden PAS nanti, beliau akan menganjurkan satu majlis untuk menolak kertas kerja yang dibentangkan oleh Ust Haron Din dalam Konvensyen Kepimpinan Ulama baru-baru ini. Husam juga menyebut akan mengambil tindakan termasuk memecat keahlian Ust haron Din dan Dato Mustafa Ali kerana kononnya mereka berdualah menjadi dalang UMNO di dalam PAS.


Jika beginilah sikap dan perangai calon Timbalan Presiden PAS, nescaya PAS akan berpecah belah dan Kepimpinan Ulama yang kita pertahankan selama ini akan berkubur sekiranya beliau menang. Maka akan bersuka rialah UMNO dan musuh-musuh Islam kelak.



.

No comments: