Tuesday, June 2, 2009

Kenapa Husam Tidak Layak Untuk Jawatan Timbalan Presiden PAS?

9. Husam Amalkan Rasuah Dan Politik Wang


Bila Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Ust Mat Iraq bercakap tentang politik wang dan amalan rasuah tentu ada sebabnya. Mengenali tokoh ilmuwan ini, beliau tidak pernah bercakap tanpa ada asas yang kukuh. Dan hairan pula kerana yang paling kelam kabut dengan kenyataan tersebut ialah Husam. Teringat dengan pepatah “sesiapa yang makan cili dia yang terasa pedasnya”.


Baru-baru ini tersebar meluas satu sms yang menjemput pimpinan kawasan dan perwakilan untuk menghadiri majlis dialog dengan calon Timbalan Presiden, Husam Musa di Batu Gajah, Perak. Dan peserta yang menghadiri majlis dialog tersebut telah dijamu dengan makan malam. Budaya siapakah yang Husam nak bawa ini? Bukankah ini budaya UMNO? Bukankah berkempen dengan menjamu orang makan seperti itu adalah rasuah kerana mengharapkan undi mereka?


Saya juga mendengar Husam memperuntukkan sejumlah wang yang mencecah jutaan ringgit untuk menggerakkan jentera kempennya keseluruh Malaysia termasuk membayar blogger-blogger upahan untuk berkempen untuknya dan memfitnah lawannya. Segala maklumat detail setiap perwakilan diperolehi dan culaan kepala dibuat ke atas setiap perwakilan. Perancangan dan penyusunan mereka ini seolah-olah mereka ingin berlawan dengan musuh seperti UMNO/BN dalam pilihanraya umum.


Begitu juga apabila akhbar Sinar Harian edisi KL menyiarkan kenyataan Tok Guru Nik Aziz yang kononnya kenyokong kumpulan Erdogan, Husam dan orang-orangnya telah membeli akhbar tersebut secara borong sebanyak 10,000 naskah dan diedarkan keseluruh Malaysia terutamanya kepada perwakilan muktamar.


Budaya apakah ini? Budaya apakah yang Husam sedang amalkan dan bawa masuk ke dalam PAS sekarang ini? Bukankah ini budaya rasuah dan politik wang yang selama ini kita cerca dan keji. Tetapi sekarang ini telah mula menular dan merebak kedalam parti kita. Sedih, amat menyedihkan.


.

No comments: