Wednesday, April 22, 2009

Salam Pengenalan

Sempena dengan kedatangan muktamar PAS ke 55 yang akan berlangsung di Stadium Melawati, Shah Alam pada 4, 5 & 6hb Jun ini, perlbagai usaha, kempen dan gerakkerja dilakukan untuk memilih barisan pimpinan yang bakal menerajui PAS bagi tempoh dua tahun berikutnya. Semua kawasan-kawasan (termasuk Dewan2 Pemuda, Ulama dan Muslimat) telah, sedang dan akan menjalankan Mesyuarat Agung mereka masing-masing.

Bahang pemilihan sudah makin terasa. Media perdana telah mula mengambil kesempatan untuk melaporkannya samada secara jujur atau untuk memecahbelahkan. Blogger-blogger juga telah mula memainkan peranan mereka masing-masing. Artikel-artikel mengenai muktamar dan pemilihan pimpinan telah mula membanjiri laman2 web dan blog. Pemimpin-pemimpin pula mulai sibuk menjengah kawasan. Kalau dulu ahli-ahli begitu susah mengejar pemimpin untuk mendapat tarikh ceramah, sekarang lain pula jadinya. Pemimpin-pemimpin itu pula yang mengejar kawasan supaya memanggil mereka untuk berceramah atau merasmikan mesyuarat agung kawasan. Begitulah meriahnya senario politik PAS setiapkali tiba muktamar yang ada pemilihan.

Adalah menjadi harapan agar muktamar PAS ke 55 kali ini betul-betul menjadi wadah ampuh buat ahli-ahli PAS akar umbi menyatakan pandangan masing-masing terutamanya mengenai corak kepimpinan PAS masa depan. Samada kita perlukan perubahan atau tidak, biar perwakilan yang menetukannya. Dan kepada ahli atau perwakilan yang akan memilih nanti, beristikharahlah anda sebanyak mungkin supaya Allah memelihara jamaah kita dari anasir-anasir yang merosakkan.

Saya akan cuba kumpul dan paparkan dilaman blog ini, sebahagian besar artikel-artikel dan pendapat-pendapat yang berkisar mengenai muktamar PAS yang ke 55 untuk rujukan mudah ahli-ahli PAS. Sesiapa yang ingin menyumbang pendapat di dalam blog ini juga amat dialu-alukan.

Ahlan Wa Sahlan Wamarhaban Bikum!!
Selamat Bermuktamar.

No comments: