Friday, April 24, 2009

Mengulas Tok Guru Haji Hadi tidak bertuah

Oleh : SongkokPutih

"Saya tertarik dengan tulisan Penarik Beca, Tok Guru Haji Hadi tidak bertuah yang saya rasa perlu kita halusi dan memahami.

Penarik beca menulis "Hanya nak ulas sikit, ketika Almarhum Ustaz Fadzil Noor yang dikasihi menjadi Presiden PAS, hampir tiap-tiap tahun Tok Guru Abdul Hadi Awang mendapat pencalonan sebagai Presiden PAS. Jumlahnya, bak kata Orang Putih, kira substantial numbers la jugak.

Ada la jugak saya dengar orang dok hasut Tok Guru Abdul Hadi cabar Ustaz Fadzil sebagai Presiden PAS. Tok Guru Abdul Hadi bukan sahaja tak cabar Ustaz Fadzil, malah dia marah orang cakap fasal nak cabar Ustaz Fadzil.

Sehebat-hebat Ust Fadhil pun ada yang tak suka, atau lebih suka kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi. Begitulah lumrahnya, sebaik-baik Ust Hadi ada yang cuba nak calonkan yang lain tetapi oleh kerana tidak ada colon maka wujudlah pemikiran tak rasional mencolon Mursyidul Am, yang uzur demi sesuatu hajat??

Bukan sahaja uzur, malah banyak kali mesyuarat penting Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak boleh hadir. Akal yang waras saya masih tak boleh berfikir rupanya ada juga pie macam ni dalam PAS.

Saya meneliti perlembagaan PAS, melihat kekuatan Presiden dengan perlantikan Setiausaha Agung, Bendahari dan Ketua Penerangan. mereka ini adalah perlantikan Presiden dengan nasihat Majlis Harian.

Presiden akan dibantu oleh SU untuk memantapkan pergerakan dan visi. Malang sekiranya SU membelakangi Presiden dan makin malang sekiranya SU, Bendahari dan Ketua Penerangan menjadikan seolah-olah Presiden tidak "wujud"

Jika wujud suasana begini, siapa akan membantu Presiden? Idea dan saranan Presiden begitu mudah diketepikan.

Ahirnya tinggalh sahabat-sahabat lamanya... ya mungkin atas dasar kawan. Bagi orang yang tak suka ini adalah kroni, team atau puak... jika yang membantu Selangor maka puak PAS Selangor, jika yang membantu adalah puak Terengganu, maka wujud puak PAS Terengganu...

Memang Hadi malang, malang kerana mempunyai kuasa untuk melantik tetapi yang dilantik akhirnya tidak memberikan kekuatan untuk beliau memperkasakan idea dan pandangan.

Adalah dicadangkan sekiranya SU, Bendahari dan Ketua Penerangan ingin menjadikan agendanya sebagai agenda parti. Jawatan-jawatan ini dipertandingkan...


http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=1380&mode=thread&order=0&thold=0


No comments: