Saturday, April 25, 2009

Pas rugi jika Mujahid dicalonkan Ketua Pemuda Pusat

Oleh : HermanSamsudeen


Petang tadi ada sahabat dari utara call ana, minta cadangkan nama Ust. Mujahid Yusuf Rawa untuk jawatan Ketua Pemuda Pas Pusat dalam Muktamar nanti. Terkejut juga dengan saranan yang begitu advance itu.


Ana tak boleh janji apa-apa sebab pencalonan itu datang dari pemuda kawasan. Hatta pemuda Titiwangsa yang ana pimpin pun mempunyai cadangannya sendiri. Itu cadangan yang diputuskan mesyuarat, ana sendiri pun tak boleh nak komen sebab setiap ahli mesyuarat ada hak dan undian majoriti dibuat kerana pencalonan itu amanah bukannya suka-suka.


Lagipun itu baru pencalonan dari Titiwangsa, dan keputusan sebenar adalah dalam tangan perwakilan Mesyuarat Agung Pemudawilayah pada 2-3 Mei nanti.


Tapi secara peribadi ana musykil juga bila ada yang minta calonkan ust. Mujahid. Setahu ana Ust. Mujahid ini ada potensi besar untuk terus duduk sebagai AJK Pas Pusat atau bertanding jawatan yang lebih tinggi.


Lagipun beliau telah tinggalkan pemuda sejak tahun 2005 untuk berkhidmat dalam Pas Pusat. Ana puji komitmen beliau dalam Pas Pusat sebagai pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional. Beliau begitu serasi disitu berbanding dengan zaman beliau bersama Pemuda 5 tahun lalu dimana beliau agak tenggelam timbul.


Lagipun dengan suasana kepimpinan pemuda sekarang ana risau beliau tidak boleh menserasikan diri memandangkan jarak beliau dengan gerak kerja kepemudaan.


Ana juga khuatir beliau akan terasa pula jika dicalonkan kerana Jawatan Ketua Pemuda seolah-olah ingin downgrade beliau untuk turun bantu pemuda.


Hakikatnya barisan pewaris kepimpinan Pemuda Pas yang ditinggalkan oleh YB. Salahuddin sekarang begitu kuat berbanding 2 tahun lepas dan kini kita punyai banyak pilihan untuk pengganti Salahuddin. Malah barisan yang ada semuanya berumur bawah 40 tahun.


Usia Ust. Mujahid sekarang sudah 45 tahun dan komitmen beliau di Pusat lebih utama berbanding dengan Pemuda yang sememangnya ada pewaris. Lainlah kalau Pemuda Pas sudah ketandusan kepimpinan.


Ana bukan menolak Ust. Muajhid, tapi tak eloklah kita Downgrade beliau.


Ana ada pengalaman di Wilayah. Seorang pimpinan Pemuda yang baru balik dari Timur Tengah dilantik menjadi AJK Pas Kawasan. 2 tahun selepas itu beliau diminta bertanding Ketua Pemuda Kawasan. Alhamdulillah menang, tapi masalahnya beliau sudah selesa jadi AJK kawasan dan tiada grassroot dalam pemuda tapi terpaksa jadi ketua hanya kerana bersandarkan populariti sebagai Ust. muda.


Akhirnya beliau gagal membawa pemuda dan organisasi jadi semakin lemah kerana hatinya bukan dalam pemuda tetapi sebagai AJK kawasan.


Ana khuatir jika kita bebankan Ust. Mujahid dengan beban begitu. Kedudukan Ust. Mujahid sekarang sudah sesuai. Malah beliau pun begitu serasi dengan Pengerusi Kelab Penyokong Pas, Sdr. Hu Pang Chow. Inilah kepimpinan yang kita mahu diperingkat Pusat. Ana tak nampak ada orang lain yang boleh ganti Ust. Mujahid bagi Lajnah Perpaduan Nasional, beliau yang terbaik buat masa ini.


Jika kita letak dalam Pemuda, seolah-olah kita ingin sekat beliau untuk pergi jauh dan kekal terikat dengan Pemuda. Berilah ruang pada Ust. Mujahid untuk terus tonjolkan diri dalam Pas Pusat bukannya Pemuda.


Kita sokong beliau dan mahu agar idea-idea beliau dalam Kelab Penyokong diteruskan dan ditambah lagi dengan sokongan kita.


Rasulullah juga mengajar kita agar menyerahkan sesuatu urusan itu pada ahlinya, jika tidak nantikanlah saat kehancurannya. Jadi bagi ana Lajnah Perpaduan Nasional dengan Ust. Mujahid lebih sinonim untuk digandingkan sekali lagi berbanding jawatan Ketua Pemuda yang seharusnya diserahkan kepada orang-orang muda untuk menguruskannya.


http://dppwp.wordpress.com


No comments: