Friday, April 24, 2009

Calon Timbalan Presiden Pas Guna Duit Lobi Perwakilan Kawasan?

Oleh : HermanSamsudeen


Ana malas nak ulas isu ini sebab setahu ana penggunaan wang dalam proses pemilihan parti tidak pernah berlaku. Ada yang mengatakan hal ini wujud dan dikaitkan dengan seorang calon Timbalan Presiden yang kini sedang giat berkempen.


Sejauh mana tuduhan itu benar, ana sendiri tidak tahu kerana orang yang datang memberi maklum itu tidak mempunyai bukti dan sekadar menyatakan maklumat itu diterima dari orang lain.


Malah ada yang kata, setiap kali calon berkenaan turun merasmikan mesyuarat agung kawasan dia akan bagi sejumlah wang sebagai dana bantuan untuk tabung Pas kawasan. Ada yang kata dia bagi kurang-kurang RM 10 ribu. Bayangkanlah jika dia rasmi Mesyuarat Agung 10 Kawasan. Paling kurang kena belanja RM 100 ribu.


Terkejut juga ana bila mendengar tuduhan itu. Setahu ana Pimpinan Pas mana ada duit sebanyak itu untuk bagi kepada kawasan. Walaupun mereka itu wakil rakyat sekalipun, jumlah itu terlalu besar.


Ana mencabar mereka yang membuat tuduhan itu tampil kemukakan bukti atau lapor pada SPRM terus. Ini boleh dianggap fitnah kepada kepimpinan Jamaah. Jika benar pimpinan itu buat kempen guna duit, ana secara peribadi mahu dia dipecat dari menjadi ahli Pas walaupun dia itu seorang wakil rakyat atau pimpinan kanan Pas!


Penggunaan duit bukanlah cara yang halal untuk menjadi pimpinan. Ana tak kisah jika ada campaign manager calon yang menyebarkan profail calon untuk kempen tapi jangan guna duit atau paksa perwakilan. Itu budaya Umno, bukan budaya Pas. Nak buat begitu pi la masuk Umno!


Orang Pas tidak diajar meminta jawatan sebagaimana ucapan Ust. Azizan, MB Kedah;


“Dalam Islam ini, Nabi pernah kata kepada seorang sahabat bernama Abdul Rahman bin Samrah; ‘Jangan minta jawatan, kalau kamu minta kamu diberi, orang tak akan tolong - kerana kamu minta sangat, tetapi kalau kamu diberi jawatan tanpa kamu minta, orang akan tolong.

“Jadi tengoklah macam berlaku dalam Umno, mula-mula pakat minta lepas itu sampai ke politik wang. Bila politik wang berlakulah tidak malu lagi, dua hari nak buat pemilihan pun kena hukum tatatertib. Bukan calang-calang orang, orang yang taraf menteri dan sebagainya. Jadi budaya-budaya ini saya fikir tak patutlah bawa dalam PAS. Tak boleh ikut hal-hal seperti itu,”


Ingat! Pas bukan macam Umno, jangan bawa budaya Umno masuk Pas. InsyaAllah parti ini akan kekal dan terus bangkit tanpa pertolongan dari orang-orang yang berperangai Umno. Dah masuk Pas, buatlah cara Pas! Jangan gila Jawatan sampai jual parti pula.


http://dppwp.wordpress.com


No comments: