Sunday, May 31, 2009

Kenapa Husam Tidak Layak Untuk Jawatan Timbalan Presiden PAS?

2. Husam Biasa Menipu


Menipu adalah perkara biasa bagi ahli politik. Dan ianya menjadi sebahagian daripada dasar politik Machievelli, iaitu “Matlamat Menghalalkan Cara”. Kononnya kalau menipu boleh mencapai matlamat kita, maka dibolehkan menipu.


Mungkin Machievelli mendapat idea ini daripada pegangan “Takiyah” orang-orang Syiah? Yang ini mungkin Saudara Mohamad Sabu, Blogger Penarik Beca dan Blogger Faisal Tehrani ataupun mungkin Aris Awang boleh menjawab dengan detail.


Walaubagaimana sekalipun, menipu atau berbohong adalah amalan orang-orang munafiq di sisi Islam dan merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar.


Kalau menipu untuk maslahat umum tu saya tidak tahu hukumnya. Tapi kalau Presiden sendiri dia boleh tipu, ini adalah bertentangan dengan akhlak Islam dan berdosa besar.


Biarlah saya buat pengakuan disini : “Wallahi Wabillahi Watallahi, saya mendengar sendiri daripada mulut Tuan Guru Hj Hadi bahawa Husam penipu dan biasa berbohong padanya”


Mungkin pada waktu itu Presiden merujuk kepada perbincangan Husam dengan Tengku Razaleigh sewaktu Ku Li nak bertanding jawatan Presiden UMNO pada tahun lepas. Ya, Husam memang pergi berjumpa dengan Ku Li dan membuat beberapa tawaran kepada Ku Li termasuk nak angkat Ku Li sebagai Perdana Menteri pada waktu itu.


Begitu juga kisahnya apabila Tuan Guru Presiden bercakap tentang "Kerajaan Perpaduan" atau "Unity Government". Sebenarnya sebelum Tuan Guru Presiden melontarkan ideanya tentang Kerajaan Perpaduan, beliau terlebih dahulu menjelaskan dengan terperinci ideanya itu kepada Lujnah Politik dan AJK Pusat yang turut dihadiri oleh Husam. Tetapi apabila ada ahli kita bertanya Husam berkenaan idea tersebut, beliau dengan selamba menjawab dia tidak tahu menahu, Presiden hanya memandai sendiri. Tidakkah itu menipu namanya? Sepatutnya sebagai Naib Presiden beliau wajib membantu dan mendokong idea Presiden, bukan menempelak sedemikian rupa.


Begitulah Husam, menipu dan berbohong sudah menjadi amalan hidupnya .



3. Husam Tidak Serasi Dengan Presiden


Husam sedang berusaha sedaya upaya untuk menunjukkan kepada orang ramai bahawa beliau amat serasi dengan Presiden. Tetapi benda yang tidak betul bukan senang untuk dibuat-buat. Kerana hakikatnya memang Husam tidak serasi dengan Presiden.


Tuan Guru Presiden bukannya pekak ataupun tuli sehingga tidak mendengar apa yang Husam "cakap-cakap" berkenaan dirinya. Sesiapa yang rapat dengan Husam akan selalu mendengar kritikan dan sindirin Husam terhadap Presiden yang baginya tidak mampu memimpin. Kalau Presiden sendiri diperlekehkan, bagaimana nak kata dia serasi dengan Presiden dan boleh membantu Presiden dengan berkesan?


Dalam STAR hari ini (01/06/09), Joceline Tan menulis lagi. Joceline Tan dikenali sebagai wartawan yang amat rapat dan begitu intim dengan Husam. Mungkin sampai peringkat Joceline Tan lebih mengetahui luar dan dalam Husam lebih daripada ahli PAS sendiri. Sebab itulah saya tidak hairan bagaimana Joceline Tan selalu mendapat maklumat terperinci berkenaan hal-hal dalaman parti. Kalau beliau membuat liputan berkenaan Mesyuarat Dewan Harian Pusat atau Mesyuarat AJK Pusat, beliau menulis seolah-olah beliau hadir di dalamnya dan mengetahui setiap inci isi mesyuarat.


Dalam nada terdesak kerana takut Husam kalah dalam pertandingan Timbalan Presiden (kerana mungkin baginya kalau Husam kalah, habislah sumber maklumat dalamannya), Joceline Tan menulis dan mengesahkan bahawa Tuan Guru Presiden lebih suka dan serasi dengan Ust Nasharudin seperti berikut :


"It is no secret, party President Datuk Seri Hadi Awang is also partial to Nasharudin although he has kept an "elegant silence", so to speak."


Jadi, kalau dah tahu bahawa Presiden tak suka dan tak serasi dengan beliau mengapa terhegeh-hegeh berkehendakkan jawatan Timbalan Presiden. Atau mungkinkah Husam mempunyai idea dan perancangan lain yang lebih besar untuk pemilihan 2 tahun yang akan datang?? Berhati-hatilah..


.

1 comment:

Anonymous said...

Susah kalu no 1 dan no 2 xsekepala.. cam Ku Li ngn Dr M dlu la.. masing2 nak tunjuk hebat.. last2 Ameno berpecoh dua...